אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס הינה מחלה, המתבטאת במסת עצם נמוכה ובאובדן רקמת עצם.

העצם היא איבר פעיל מאוד מבחינה מטאבולית. בעצם, מתחרשים באופן קבוע תהליכי בניה ע"י תאים בוני עצם ותהליכי הרס ע"י תאים הורסי עצם.

כל זמן שנשמר שיווי משקל תקין בין השניים, שומרת העצם על מבנה וחוזק תקינים. כאשר מופר השיווי משקל הנ"ל, מסיבות שונות, העצם מאבדת מחוזקה ובנוסף מקבלת מבנה מחורר.

כתוצאה- מתקבלת עלייה בפריכות העצם ועלייה בשכיחות השברים.

השברים הנ"ל עלולים להיווצר כתוצאה מלחץ קל ביותר על העצם.

השברים השכיחים ביותר הם בשורש כף היד, בעמוד השידרה ובמפרק הירך.

ירידה במאסת העצם מתחילה כבר בגיל 35-40 והאצתה ניכרת בנשים עם הפסקת המחזור.

מחלה זו נחשבת מחלה "נשית" אך גם גברים סובלים משברים אוסטאופורוטיים אם כי בגילאים מבוגרים יותר.

הגורמים לאוסטאופורוזיס רבים ומגוונים וכוללים:

גורמים גנטיים (היסטוריה משפחתית של קיום המחלה), גורמים הורמונלים כגון ירידה ברמות אסטרוגן, המתרחשת על פי רוב בגיל המעבר, עליה בקורטיקוסטרואידים ובפעילות בלוטת התריס, תזונה לקויה,גיל מבוגר, מבנה גוף רזה, עישון, צריכת אלכוהול מוגברת וחוסר פעילות גופנית.

ישנן מחלות כגון מחלות ספיגה בהן נמנעת כניסת מרכיבי מזון חיוניים כגון סידן ממערכת העיכול וכתוצאה יורדות רמות המינרלים בדם.

תהליך זה עלול להוביל להתפתחות המחלה.

קיימות תרופות שבשימוש ממושך עלולות אף הן להביא להתפתחות המחלה כגון סטרואידים (בעקר אלו הנלקחים לבליעה).

על אף שאין ביכולתנו לשלוט על כל הגורמים המובילים להתפתחות המחלה אנו בהחלט יכולים בעזרת אורח חיים תקין לעכב ואף למנוע את התפתחותה.

לטיפול ולמניעת המחלה חשיבות עליונה כיוון שהיווצרות השברים האמורים גורמת לירידה באיכות החיים, לעליה בתחלואה ואף לעליה בתמותה כתוצאה מסיבוכים הנוצרים בזמן הטיפול בשבר ואחריו (מדובר בעיקר בשבר במפרק הירך).

אוסטאופורוזיס

אימון משקולות בחדר כושר לאוסטאופורוזיס

הינו אחד האימונים היעילים ביותר בזכות העמסת המשקל על העצמות המסייעת לחיזוקן.

לחולי אוסטאופורוזיס מומלץ להתאמן עם מכונות משקל המגנות על עמוד השדרה ומסייעות להגיע לטווח תנועה מלא תוך הקפדה על יציבה נכונה.

למספר החזרות המבוצעות בהתאמה עם עצימות האימון יש השפעה ישירה על אפקטיביות האימון.

מספר החזרות המומלץ בכל סט של תרגיל כלשהו באימון הנו 15-10 בממוצע (כאשר בסיום הסט המתאמן לא מסוגל לבצע חזרות נוספות יותר),

אך במידה ומדובר בנשים או גברים שלוקים באוסטאופורוזיס מתקדם מומלץ טווח חזרות של 20-15.

מנגד, אוכלוסייה מאומנת במיוחד עשויה לבצע טווח חזרות של 15-8 בכל תרגיל.

מאומנים יכולים לשלב גם תרגילים עם משקלים חופשיים עם מוט משקל, או משקוליות וזאת בתנאי ששרירי הליבה (מכונים Core muscle) ופלג גוף עליון חזקים וכמובן אם הם אינם סובלים מכאבים בעצמות עמוד השדרה והאגן.

תרופות

ביפוספונטים – אלו הן התרופות המועדפות כיום לטיפול באוסטאופורוזיס.

מנגנון פעילותן קשור בעיכוב פעילותם ובמוות של התאים הורסי עצם על ידי מניעת תהליכים ביולוגיים החיוניים לחיות התא.

אלנדרונט היא התרופה המוכרת ביותר כיום השייכת למשפחה זו.

לנוטלים אותה, חשוב ביותר להקפיד על לקיחה בבוקר על קיבה ריקה עם הרבה מים ולהימנע משכיבה או ישיבה במשך כחצי שעה,זאת על מנת להבטיח הימנעות מתופעות לוואי של כיבים בוושט.

רלוקסיפן – פועל ברקמת העצם כמגביר פעילות אסטרוגן, מפחית את תהליך ספיגת העצם ומעלה את צפיפותה בעיקר באזור עמוד השדרה.

שתי התרופות שהוזכרו ניתנות על פי מרשם רופא וישנם שיקולים שונים על פי ההיסטוריה הרפואית של כל חולה על פיהם יחליט הרופא איזו תרופה עדיפה.

בנוסף לתרופות אלו ניתן לקחת תוספי מזון שונים המיועדים למניעה ולטיפול במחלה.

סידן – ירידה בצפיפות העצם ושינוי במבנה שלה נובעים בין היתר מאיבוד סידן מוגבר מהעצם.

כיוון שכך מומלץ מאוד לדאוג לרמות סידן תקינות.

המינון המומלץ הוא 1200 מ"ג ליום לגברים ולנשים עד גיל ארבעים, 1500 מ"ג ליום לנשים לאחר הפסקת המחזור.

מקור הסידן יכול להיות תזונה עשירה בסידן ו/או תוספי סידן שונים.

ויטמן D – גם הוא כמו הסידן בעל חשיבות מכרעת בהתפתחות המחלה. ויטמין D חיוני לשמירת שיווי המשקל הקים בין התאים הורסי העצם לבין אלו הבונים אותה זאת ע"י פעילות ישירה על אותם תאים. בנוסף, ויטמין D חשוב לצורך הגברת ספיגת הסידן ממערכת העיכול וממערכת השתן כך ישנו יותר סידן זמין בגוף לצורך בנית העצם.

ויטמיני B וחומצה פולית – חיוניים במניעת היווצרות הומוציסטאין. הומוציסטאין הינו תוצר רעיל של הגוף המזרז היווצרות אוסטאופורוזיס ומחלות נוספות.

מינרלים שונים כגון אבץ, נחושת, מגנזיום ובורון חיוניים להפעלת מערכות אנזימתיות שונות בגוף האחראיות בין השאר ליצירת קולוגן.

קולוגן הינו חלבון מרכזי בעצם ופגיעה ביצור שלו עלולה להביא לפגיעה במבנה העצם. בנוסף מינרלים אלו חשובים להגברת כניסת הסידן לגוף ולשמירה על מינרליזציה תקינה של העצם.

ולבסוף לא לשכוח שהפסקת עישון, צריכת אלכוהול במידה ופעילות גופנית תורמים רבות למניעת המחלה ולשיפור איכות החיים.