המטרה – לרזות. אז מה עדיף – אירובי או כוח? אולי שילוב של שניהם?

ישראלים המתחילים להתאמן בשביל להוריד ממשקלם מתלבטים פעמים רבות בשאלה מהו סוג האימון האידאלי להשגת מטרתם. האם אפשר לשלב בין שיטות שונות של אימונים? מדריך לתקופה של אחרי החגים.

החגים נגמרו, הטמפרטורה עולה והקיץ עוד רגע כאן, וישראלים רבים מתחילים לתכנן כיצד הם יפטרו מעודפי המשקל שצברו בתקופת החורף. כל אחד יודע שהדרך לירידה טבעית ובריאה במשקל כרוכה בשינוי הרגלים ובאימוץ אורח חיים בריא ונכון יותר. אורח חיים זה מתבסס על שני דברים עיקריים: תזונה נכונה ובריאה, ואימון גופני.

אימון אירובי או אימון כוח

אימון גופני הכרחי לשם הרזיה, והוא יכול להתבסס על פעילות אירובית (דוגמת ריצה, הליכה, שחייה וכדומה) או על פעילות שמטרתה בניית כוח, או אימוני כוח (דוגמת TRX, או הרמת משקולות). שתי השיטות הוכחו כיעילות להורדת משקל, אך מהו סוג האימון היעיל יותר? אירובי או כוח? ואולי בכלל שילוב של שניהם?

מה זה אירובי?

אימון אירובי מהווה פעילות גופנית המסייעת מאוד להרזיה. לרוב, פעילות מסוג זה תהיה בעצימות נמוכה יחסית ותמשך לאורך זמן, תגרום להזעה מוגברת ולשריפת קלוריות רבות. היתרון הגדול ביותר של פעילות מסוג זה הוא שיפור סיבולת הלב-ריאה שלנו, כלומר חיזוק שריר הלב ושיפור תפקודו של הלב וכל מערכת כלי הדם שלנו בגוף, שכן פעילות מסוג זה היא חשובה לאין ערוך לבריאות שלנו, בין אם אנחנו רוצים לרזות ובין אם לא.

מה זה אימון כוח?

אימון כוח הוא אימון שמטרתו הוא חיזוק השרירים באזור או באזורים מסוימים בגופנו, ולכן הם גם נחשבים לאימונים מחטבים. במסגרת אימונים אלו המתאמנים מבצעים משימות הדורשות הפעלת כוח רב, בעוצמה גבוהה אך לפרק זמן קצר יחסית. כך, הם מחזקים את מסת השריר ומסייעים במניעת התדלדלות העצם (אוסטיאופורוזיס).

יתרונות וחסרונות של אירובי ואימון כוח

לכל אחד מסוגי האימונים, אימון אירובי ואימון כוח, יתרונות וחסרונות. אימון אירובי יעיל יותר בשריפת שומנים, ולרובנו יהיה קל יותר לעמוד במאמץ הכרוך בכך, מה גם שמדובר בשיטת אימון בטוחה באופן יחסי, כך שהמתעמל כמעט ואינו מועד לפציעות כאלה ואחרות. אימון כוח לעומת זאת מסייע בתהליך החלפת החומרים ובוויסות רמת הסוכר, כך שגם הוא תורם להרזיה. מצד שני, אימון זה חושף אותנו לפציעות, ורמת הקושי הגבוהה הנדרשת במסגרתו עלולה לגרום לנו פשוט לוותר בטרם השגת התוצאות הרצויות.

אז מה הכי טוב להרזיה – אירובי או כוח?

התשובה היא גם וגם. הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור הגוף שלכם, בין אם אתם מעוניינים לרזות ובין אם אתם פשוט מעוניינים להיכנס לכושר, הוא לשלב בין שתי שיטות האימון, וכך תוכלו ליהנות מהטוב שבשתיהן. שילוב נכון ובריא בין סוגי הפעילות השונים גם יחזק את סיבולת לב-הריאה שלכם, גם יחטב אתכם, וכן יהפוך את תהליך ההרזיה למהיר יותר וחשוב מכך – לבריא יותר.

על מנת להתחיל ולשלב בין סוגי הפעילויות השונים, מומלץ לגשת למאמן כושר אישי. מאמן כושר מקצועי ומנוסה לומד את היכולות של תלמידיו ואת המטרות שלהם ומתאים להם תוכנית אחת, אישית ומלאה, המשלבת בצורה חכמה ומקצועית בין היתרונות של שיטות האימון השונות, עד לקבלת התוצאה הרצויה.