טריגליצריד- מה?!

לאחרונה החלטתם לחזור לכושר. כחלק מתכנית האימונים החלטתם לעשות בדיקות דם, כדי להבין לעומק מה מצבכם ולמקסם את האפקטיביות של הפעילות הגופנית בה תבחרו. רעיון מצוין.

בבדיקה מצאתם את כל ערכים הידועים שאתם מכירים ומבינים את משמעותם, כמו רמת הברזל, ההמוגלובין והכולסטרול.

אבל נתקלתם במושג נוסף עם שם ארוך ולא ברור, שהערכים שלו אצלכם גבוהים יחסית , ואין לכם מושג לגביו- טריגליצרידים. מפה לשם, חיפשתם את המושג בגוגל, והנה אתם כאן. זה מעולה, כי בדיוק לשם כך התכנסנו.

במאמר נבהיר מהם טריגליצרידים, איך הם נוצרים, מה אפשר לעשות כדי להוריד אותם ואילו אימוני כושר יסייעו לכם לשמור על רמה תקינה שלהם.

במילים פשוטות – מהם טריגליצרידים?

הטריגליצרידים הם צורות שומן נפוצות מאוד בגוף הנישאות בזרם הדם. מטרתם היא לשמש כ"מחסן חירום" עבור הגוף לזמנים של רעב ומחסור באנרגיה.

מקורם בעיקר בפחמימות והם מורכבים מיחידת סוכר (גליצרול) המחוברת לשלוש חומצות שומן. כאשר אוכלים יותר מדי שומן וסוכר, הכבד מייצר מעודפי האנרגיה טריגליצרידים הנשמרים למקרי קיצון בהם לאיהיו לגוף מקורות אנרגיה זמינים.

בעבר התהליך הנפלא הזה היה חיוני לשמירה על בריאותנו והישרדותנו. אך בעידן עתיר השומן והסוכרים של ימינו, אנחנו אוכלים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים כדי שהגוף יתפקד כראוי.

כך נאגרים לנו בגוף טריגליצרידים מיותרים, שכמויות גבוהות מדי מהם בדם יכולות להוביל לבעיות בריאות ומחלות.

מה ההבדל בין טריגליצרידים לכולסטרול?

בניגוד לכולסטרול, שנוצר בעיקר משומן רווי, טריגליצרידים, כפי שאמרנו, נוצרים מעודפי פחמימות וסוכר. רמות גבוהות של טריגליצרידים יכולות להיווצר גם בעקבות מחלות כליות, או תת פעילות של בלוטת התריס.

ידוע שרמות גבוהות של כולסטרול בדם מסוכנות לבריאות, כיוון שהן עלולות לחסום את כלי הדם ולגרום לאירוע מוחי או התקפי לב. מה לגבי טריגליצרידים?

באופן דומה לכולסטרול גם טריגליצרידים ברמה גבוהה יכולים לפגוע בכלי הדם, והם מהווים גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, טריגליצרידים יכולים לפגוע בלבלב, לגרום ללחץ דם גבוה, סוכרת ועוד.

איך אפשר להיפטר מטריגליצרידים?

בדומה לכל מלחמה בשומן, גם כאן אין פתרונות קסם והשילוב המומלץ הוא תזונה מאוזנת ופעילות גופנית.

על הפעילות הגופנית הרצויה נרחיב בסעיף הבא, לגבי תזונה הקו המנחה הוא מזונות דלים בשומן ופחמימות.

שלבו בתפריט שלכם מזונות עתירי סיבים. פירות וירקות, שעועית, סויה וקטניות. הימנעו מפחמימות ריקות, עוגיות ועוגות, מוצרי לחם לבן, סוכר, ובכלל, ממזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה (כלומר, מזונות המעלים את רמת הסוכר בגוף)

כמו כן, אם רמות הטריגליצרידים בדם שלכם גבוהות, כדאי שתורידו ואף תפסיקו לגמרי צריכת אלכוהול. אלכוהול מכניס לגוף סוכרים וקלוריות מיותרות, והוא גם מתפרק בכבד ומעלה את צפיפות השומן בכלי הדם.

האימונים היעילים ביותר להורדת טריגליצרידים

כדי להילחם בטריגליצרידים בנוסף לתזונה הנכונה חשוב להקפיד על פעילות גופנית, בדגש על פעילות אירובית.

הכוונה לאימוני כושר המפעילים קבוצות שרירים גדולות לזמן ממושך. רשימת הפעילויות האירוביות שניתן לעשות ארוכה ומגוונת וכוללת הליכה, ריצה, ספינינג, זומבה ועוד.

כדאי לשלב בשגרה היום יומית אימונים אירוביים בני שלושים-ארבעים דקות בכל פעם, למשך שלוש-ארבע פעמים בשבוע.

בחרו את הפעילות החביבה עליכם, והתחילו לזוז. במידה ואתם משתעממים במהירות, תוכלו לשלב כמה סוגי ספורט, להעלות את הרמה לפעילות אירובית מאתגרת יותר כמו קיקבוקס או TRX, ואפילו להוסיף פעילות אנאירובית כמו אימוני כוח ומשקולות לגיוון והרמת המוטיבציה ומצב הרוח.

מעבר להורדת רמות השומנים בדם, תוכלו ליהנות מגוף חטוב יותר ותחושה נפלאה של חיוניות ובריאות.

Tags: , , , , ,