יוגה: הדבר הקבוע היחיד הוא התרגול

לפעמים נדמה שכולנו מסביב מתרגלים יוגה, וכבר קצת לא נעים לשאול: מה זה בעצם?

על שיטת האשטנגה והוינאסה, על יתרונות התרגול הקבוע של היוגה ומדוע זו פעילות גופנית מושלמת לנשים, ולנשים בהריון בפרט – במאמר הבא

via GIPHY

 

יוגה.

הפעילות הגופנית המחברת בין גוף לנפש.
השיטה לתרגל ריכוז, תשומת לב ודיוק בתנועות.
הפילוסופיה של התכנסות החושים פנימה.

וגם…

דרך ממש טובה לעצב ולחטב את הגוף, לגרום לשרירים להתארך ולהגדיל את טווחי התנועה ואת הגמישות.

יוגה נחשבת לאחת הפעילויות הגופניות הפופולריות בעולם, הודות לכך שהיא מספקת תוצאות פיזיות מצוינות למתרגלות ולמתרגלים של השיטה, בין אם הם מתחברים לרעיון הרוחני שמקורו בתורת החשיבה ההינדית ובין אם לא.

כל סוגי היוגה אשר מועברים כאימון גופני, ומתמקדים בהיבט הפיזי ובנשימה, נקראים האטה יוגה. ביניהם ניתן למצוא תת-ז'אנרים שונים, כמו אשטנגה יוגה וויניאסה יוגה, למשל.

 

אשטנגה יוגה

שיטה זו של תרגול נחשבת לדינאמית יותר, ומורכבת שש מסדרות קבועות של רצפי תנוחות, אשר נקראות גם וינאסות, המבוצעות ברצף.

הסדרות כוללות, בין היתר, את ברכת השמש, את תנוחת העמידה, סדרות של תנועות שונות במהלך התרגול, ולבסוף – תנוחות של סגירה והאטת הגוף, עד הרפיה מלאה של מספר דקות המבוצעת בשכיבה.

השיטה מזוהה עם המורה פטבי ג'ויס.

ויניאסה יוגה

שיטה זו של תרגול אינה מתמקדת בשלמות התנוחה, כפי שאולי מרמז השם, אלא בתנועות בקצב אישי של כל מתרגל ומתרגלת, תוך שילוב אינטנסיבי של נשימה בהתאם לקואורדינציה של הגוף.

גם כאן מבוצעות סדרות מתחלפות של תנוחות, עם האטה והרפיה בסופן. השיטה פותחה על ידי קרישמנצ'ריה.

 

יתרונות תרגול היוגה

התרגול מסייע לחיזוק של השרירים המייצבים, הסרעפת, רצפת האגן וייצוב שיווי המשקל.

יחד עם כל היתרונות הפיזיים שמספק התרגול הקבוע, יש בו יתרון נוסף:

איחוד אולטימטיבי בין התודעה לבין המצב הפיזי, בעיקר בתקופה העמוסה בה אנו חיים, בה תשומת הלב שלנו נודדת תדיר, ויותר ויותר קשה להישאר ברגע ולהיות "זן".

יוגה לנשים

התרגול מתאים לנשים ולגברים כאחד, אך עבור נשים הוא מדויק בהתאמתו לגוף הביולוגי;

הוא נשען על פילוסופיה בודהיסטית של צמיחה ושינוי, והגוף הנשי עובר שינויים הורמונליים מתמידים – עם תקופת ה-PMS, הביוץ, הווסת והריון) כדאי לדעת: ההורמונים המשפיעים על השינויים הללו נקראים אסטרוגן, פרוגסטרון ו-(FSH.

לכן, תרגול קבוע של יכול לעזור למתרגלות להיות קשובות לשינויי הגוף והנפש שפוקדים אותן, להתבונן בהם, וכתוצאה מכך – להפחית כאבים, מתחים ואי נוחות – גם בגוף וגם בנפש.

 

יוגה בהריון

בזמן ההיריון, התרגול עשוי לסייע לחילוף חומרים תקין ולאיזון הורמונלי, החשוב במיוחד בתקופה זו.

כמו כן, מומלץ לנשים הריוניות לתרגל פעילות זו על מנת להפחית נפיחויות ובצקות ברגליים ולאזן את לחץ הדם וגם את הסוכר.

תרגול קשוב ומודע גורם לאספקת חמצן מוגברת הן לאם והן לעובר.

כמובן שקיימות תנוחות שפחות מומלץ לבצע בהריון,

ולכן חשוב שהמדריכה או המדריך ידעו על המצב של המתרגלת וינחו אותה בדרכה האישית.

מעניין אותך? מעולה!

זה הזמן להתחיל: לשיטות היוגה השונות בפיזיקל