על ילדים ואימון גופני

אימון לילדים

אימון לילדים

אימון לילדים – המשפט הראשון שכל מתמחה ברפואת ילדים שומע, הוא שילדים אינם מבוגרים קטנים.

בניגוד למבוגרים, ילדים עוברים מכלול של תהליכים פיזיולוגיים, קוגניטיביים, סוציאליים ואמוציונאליים בדרכם אל תקופת הבגרות.

התהליכים הללו, שאל נבחרים מהם אתייחס בכתבה זו, הם בעלי חשיבות מכרעת בהתפתחות הילד ובעיצוב גופו ואישיותו.

שגרת אימון לילדים מבוקרת ונכונה, המותאמת ליכולותיו ולגילו של הילד, עשויה לתרום רבות להתפתחות כמעט בכל היבט אפשרי.

התהליך הבולט ביותר בקרב ילדים הוא תהליך הגדילה, שבמהלכה ניכרת עלייה במשקל ובגובה, בעיקר ב 20-15 שנות החיים הראשונות.

שינויים אלה – מקורם בגדילה של העצמות (לאורך ולרוחב), בגדילה של מסת השריר ובהתפתחות האיברים הפנימיים.

אימון לילדים גופני נכון, המתוזמן היטב עם התפתחות הילד, תורם לפיתוח חוסן גופני כתוצאה מהתעבות העצמות, משיפור האלסטיות של כלי הדם ומהיווצרות כלי דם חדשים, מעלייה במסת השריר ומהתחסנות הרקמות הרכות כתוצאה מעלייה בכמות המרכיבים החלבוניים שבהן.

מאמן בעל טביעת עין טובה ואימון המתוכנן כראוי עשויים לתקן מבעוד מועד בעיות יציבה שונות, עוד בטרם הן באות ממש לידי ביטוי.

התוצאה היא התפתחות של גוף בריא וחסון יותר מנורמה, בעל יציבה תקינה, ובעל עמידות גבוהה בפני פגיעות פיזיות.

מנגנון נוסף המתפתח בקרב ילדים הוא המנגנון המוטורי"

מכלול המערכות האחראיות על היכולת ליזום תנועה.

אימון גופני המותאם היטב לילד משפר בצורה בלתי רגילה את גמישות המפרקים, את הקואורדינציה, את שיווי המשקל, את הכוח הגס ואת המיומנויות המוטוריות הדרושות לתנועות עדינות יותר של הגוף.

בנוסף, ומתחת לפני השטח, מונחים היסודות למערכת לב ריאה יעילה יותר, כלי דם בריאים יותר וניהול משק נוזלים ואנרגייה יעיל יותר.

התוצאה – גוף בריא ויעיל יותר, בעל יכולת לבצע פעילויות פיזיות שונות ביתר קלות.

באופן כללי, אימון גופני נכון תורם לילד גם בהיבט הערכי:

הוא מקנה לילד ערכים וכלים חיוניים אחרים. הבולטים שבהם: שיפור הביטחון העצמי והדימוי העצמי, פיתוח כושר התמדה ומשמעת עצמית, שיפור היכולת לקיים עבודת צוות (כאשר מדובר באימונים קבוצתיים) ופיתוח היכולת לדחות סיפוקים.

כמו כן, אורח חיים הכולל אימון גופני נכון, המוטבע בילד מינקות, מונע מצבי עודף משקל (שמעלה את הסיכוי לחלות במחלות רבות) ומפתח מודעות גופנית גבוהה, המאפשרת לילד להמשיך ליישם את אורח החיים הבריא שאליו הורגל גם בבגרותו. ואם לא די בכך, אימון גופני תורם לבריאות המערכות החיוניות, כגון כלי דם (התפתחות תהליכים ראשוניים הקשורים בטרשת עורקים מתחילים עוד בתקופת הילדות) ומערכת הלב ריאה, מוריד את ההסתברות להופעת הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD)- ומסייע בהתמודדות עמן. האימון הגופני גורם לשחרור חומרים המשפרים את יכולות הריכוז והלמידה.

לסיכום, כל אחד מאתנו – ובפרט ילדים, חשוף לסביבה "רעילה":

מזונות "ג'אנק פוד" עתירי סוכר, שומן רווי ונתרן, מחסור בגירויי מאתגרים פיזית (העיסוקים הרווחים הם גלישה באינטרנט, צפייה בטלוויזיה וכו'…), חוסר שינה, חשיפה לקרינה, עשן וכיוצא באלו. הטמעה מקצועית של אורח חיים נכון ובריא מגיל צעיר תתרום להתפתחותו התקינה של ילדכם ולבריאותו הכללית בטווח הרחוק.

כותב מאמר זה הוא דוקטורנט לרפואה ומדריך אנטומיה באוניברסיטת ת"א, ומאמן מוסמך במכון הכושר "פיזיקל", רמה"ש.
mazorlre@netvision.net.il
0524-379899

מאת – רועי מזור